søndag 15. mars 2009

OBX vs OSX/XOI

I denne posten vil jeg se på korrelasjonen mellom OSX, XOI og OBX. Se den forrige posten på bloggen for en kort oppsummering av OSX og XOI.

Det er nærliggende å tro at det er en sterk korrelasjon mellom OSX, XOI og OBX. Alle indexene er i stor grad avhengig av utviklingen i olje- og gassprisene. OBX antakelig i mindre grad enn OSX og XOI. Jeg har sett på data for 5 år for alle tre indexene. OBX data er hentet fra OSE, OSX og XOI data er hentet fra finance.yahoo.com.

Data er filtrert etter dager der begge markedene er åpne. Observasjoner der kun et marked er åpent er fjernet. Dette resulterer i at enkelte av observasjonene av daglig endring faktisk er endring over to dager for et av markedene. Det gjelder få observasjoner og påvirker det endelige resultatet i liten grad.

Først vil jeg vise et chart over utviklingen i indexene i perioden.


Det ser ut til at indeksene stort sett følger hverandre godt i perioden. For å få bekreftet dette har jeg laget et indeksert chart der hver indeks startverdi er satt til 100 og videre utvikling er etter daglig prosentvis endring.


I dette chartet ser en at det er perioder der det er stort avvik mellom utviklingen på OBX og på XOI/OSX. I den videre analysen vil jeg bruke snittet av de daglige endringene for OSX og XOI til sammenligning med OBX da de for hele perioden har en høyere korrelasjon enn enkeltindeksene.

Korrelasjonen mellom daglige prosentvise endringer på OBX og snittet mellom OSX og XOI er 0,54 for hele 5 års perioden. Ikke en spesielt sterk korrelasjon, men omtrent som forventet. Spørsmålet er om dette er informasjon som kan brukes til noe ("need to know") eller om det bare er kjekt å vite ("nice to know"). I et tradingperspektiv vil en mye kortere periode enn 5 år være aktuelt med tanke på bruke OSX/XOI for å predikere utvikling på OBX. Jeg har derfor sett på korrelasjonen mellom indeksene på ukes og månedbasis. Hver mandag har jeg undersøkt korrelasjonen for indeksene i den foregående uken. Jeg har og undersøkt korrelasjonen mellom indeksene i den foregående måned ved hvert månedskifte.


Som en ser av diagrammene over er det stor variasjon på korrelasjonen i de ulike ukene/månedene. Korrelasjonen ligger overveiende mellom 0 og 0,5 i begge tilfellene, dette bekreftes av at snittene for korrelasjon i ukene er 0,28 og månedene 0,36. Dette er en så lav korrelasjon at det etter min mening ikke kan brukes til noe. I tillegg er variasjonen så stor at OSX/XOI etter min mening har svært liten verdi som prediktor for utvikling på OBX.

Den siste oversikten jeg vil vise er forholdet mellom indeksert OBX og indeksert snitt OSX/XOI. En kunne jo i utgangspunktet tenkte seg at en kunne gått long OBX når OSX/XOI var over OBX og short når OSX/XOI var under OBX. Etter min mening viser dette diagrammet at det ikke er en strategi som vil fungere i praksis. Med så stor variasjon i avstanden mellom OBX og XOI/OSX er det umulig å finne et nivå som kan tjene som inngangsnivå. Jeg har ikke brydd meg med å teste lønnsomheten av en slik strategi da jeg ikke ser hvordan en kan få pålitelige inngangsnivåer.


For min del konkluderer jeg med at jeg ikke kan bruke OSX/XOI til noe i forhold til min tradingstrategi på OBX. Kanskje har noen av dere som leser bloggen har forslag til andre tilnærminger til dette?

Til MscFE`s kommentar:
OSX kan handles med ETF: OIH

XOI kan handles med flere ETF`s: PXE, XLE

4 kommentarer:

  1. Om dette er "need to know", jeg vil si tja. Som økonom vil jeg si dette er av meget stor interesse om en klarer å få en profit ut av det.

    Hvilken strategi bør en da velge. Første forutsetning er at det finnes papirer som kan replikere osx/xoi, finnes det, er det ikke noe problem. Short obx hvis den ligger noen % over osx/xoi og gå long i osx/xoi. Når disse vil nærme seg hverandre stenger en posisjonen. Om obx ligger under osx/xoi, går en short i osx/xoi og short i obx.

    Et annet problem som dukker opp her er valutarisiko. Disse grafene forutsetter lik valutakurs. For å få nytte av dette må en justere for en dollarkurs.

    MscFE

    SvarSlett
  2. Har lagt til en kommentar i slutten av blogposten med lenker til ETF`s som følger XOI og OSX.

    SvarSlett
  3. Jeg har i kveld sett på en strategi som shorter OBX og går long XLE ved visse triggere, og som går long OBX og shorter XLE ved visse triggere. Resultatet kommer i morgen.....

    SvarSlett
  4. Beveger disse kusene i takt med xoi ol, har de en gearing? Hvis ja så må en også konstruere noe som har lik gearing på obx

    SvarSlett