tirsdag 24. mars 2009

Korrelasjon OBX vs S&P 500 del 3

I to tidligere artikler har jeg sett på korrelasjonen mellom S&P 500 og OBX. Nå er det tid for oppsummering. Jeg har tidligere konkludert med at den mest korrekte metoden for å regne på korrelasjon mellom to indekser er å bruke daglige prosentvise endringer som grunnlag for korrelasjonsanalysen. Det er derfor dette jeg har brukt her. Jeg har og vist at det ikke blir rett å regne på korrelasjonen for mange år over ett siden en da vi få en utglattingseffekt og falskt høy korrelasjon. Under er funnene fra mine to analyser som henholdsvis så på OBX close mot S&P close samme dag, og OBX close mot S&P close fra dagen før.

Min hypotese var at OBX og S&P var korrelert. Dette har jeg til en viss grad motbevist i begge analysene i og med at korrelasjonen eksisterer, men den er svak. Særlig når en ser på korrelasjonen uke for uke. Om en ser på lengre tidsrom blir korrelasjonen sterkere som et resultat av utglattingseffekten.

Min andre hypotese var at OBX er sterkere korrelert med S&P 500 close fra dagen tidligere. Dette har jeg til en viss grad bevist ved at korrelasjonen mellom OBX close og S&P close fra dagen før er sterkere enn korrelasjonen mellom OBX close og S&P close fra samme dag. Dette henger trolig sammen med at utviklingen på OBX dag for dag i stor grad er påvirket av hvordan det gikk på det amerikanske markedet dagen før, og det asiatiske markedet natt til handelsdagen. Gjennomsnittet av korrelasjonene for ulike tidslengder for de to analysene er fremstilt i diagrammet under. Deretter følger to diagrammer som viser årlig korrelasjon for de to analysene år for år, og månedlig korrelasjon, måned for måned.




4 kommentarer:

  1. Excellent Wangas, regner med at du har gjort en skikkelig job her. Jeg har intradag sett vanvittige forskjeller på S&P 500 og OSEBX, men at korrelasjonene er såpass dårlig som du har kommet fram til.

    Jeg bruker SP500 for å studere trender som jeg som jeg bruker som derivat for OSE.
    Mener du at jeg må slutte med det pga den dårlige korrelasjonen og derfor ikke egner seg for å se på trending?

    LMAO

    SvarSlett
  2. Du kan vel fremdeles bruke informasjonen en får ved å se på SP500 kontra OBX. Men du må bare være bevist på hvilke tidsvinduer du ser på og hvor stor verdi i prediksjonsøymed observasjonene har.

    Det er jo en viss sammenheng mellom SP og OBX som jeg viste ved at OBX går i pluss ca 60% av gangene SP har stengt i pluss. Så lenge en er klar over at sammenhengen ikke er sterkere kan det jo brukes.

    SvarSlett
  3. Takker for svar,

    Jeg prøver som regel å forutsi trend over en periode som er utover 3 dgn.
    Jeg regner med at trend over lengre perioder korrelerer bedre en intradag-trend.

    Har du undersøkt korrelasjon SP-OBX der hvor børsene er åpen samtidig? Regner ikke med at du har undersøkt det, jeg tror heller ikke at man kan bruke det til noe fornuftig. Jeg føler at de beveger seg nærmest i takt i dette tilfellet, uten at jeg har undersøkt dette. Har du noen mening om det?

    LMAO

    SvarSlett
  4. Jeg er enig at det hadde vært spennende å se på sammenhengen mellom OBX og SPX når begge markeder er åpne. Problemet er at jeg ikke har historiske data for SPX intradag mellom open og kl.1730. Jeg forsøkte en stund å lagre intradagsdata daglig for å kunne se på dette senere, men det ble for mye jobb å passe på dette hver dag. Om du har en ide til hvordan dette kan løses praktisk er jeg åpen for innspill.

    SvarSlett