fredag 23. januar 2009

Edge ved long posisjon etter flere dager med nedgang?

Jeg har fundert litt over hvorvidt det er lønnsomt å innta en longposisjon etter at OBX indexen har falt flere dager på rad. For å undersøke dette satt jeg opp en test der en inntar en longposisjon ved close på dag 4 eller 5 med nedgang.


Dette er en test for å se om det er en edge ved strategien, jeg har derfor brukt index verdi som inngang og utgang og ikke regnet med kostnader til megler, renter på cash osv. i avkastningen. Reell avkastning er derfor noe lavere enn denne testen indikerer. Underliggende data er fra 1996 til dags dato.

Jeg anbefaler ingen å ta i bruk en slik strategi uten å selv sette seg inn i strategien og de underliggende mekanismene. Risiko for tap er stor.


I den første testen har jeg gått long ved close på 4.dagen med nedgang og solgt X antall dager senere. Jeg har kjørt to ulike tester med og uten krakket høsten 2008.



Som en ser av datene i tabellen over er edgen ved en slik strategi liten. Ved utgang fra posisjonen etter 5 dager er det like vel en liten gevinst i gjennomsnitt.


Den neste testen er gjennomført på samme måte, men med inngang etter 5 dager med fall.



Forventet avkastning er høyere i dette tilfellet og utgang ved dag 1-5 gir alle gevinst. Utvalget der krakket fra 2008 er utelatt har en lavere gjennomsnittlig avkastning.


Konklusjonen er at det er en edge ved å innta en longposisjon etter 4 eller 5 dager med fall. Men fallhøyden er stor med mange observasjoner med stort tap. Strategien må brukes med forsiktighet.

6 kommentarer:

  1. Hvilke utenlandske fora synes du er gode?

    SvarSlett
  2. dette er rent sagt tull. du kan ikke lage en slik konklusjnon når n er så lavt. skal det være noe hold i din analyse må i alle fall n være lik 10 eller større.

    SvarSlett
  3. e_m: Jeg følger en rekke blogger. En god start er seekingalpha.com. Mange av de bedre bloggerne legger også ut sine siste oppdateringer her. Lett å finne innlegg som du synes er interessante etter kategori, og mange oppdateringer i døgnet.

    anonym: N er mellom 84 og 38 i analysene. Jeg er enig i at antallet burde være enda større for å kunne trekke endelige konklusjoner. Men forstår ikke din kommentar om at N er under 10....

    SvarSlett
  4. Her er en ok site http://www.wilmott.com/home.cfm

    SvarSlett
  5. Skal ta en titt på den. Nede akkurat nå. Sjekk også ut denne: http://quantifiableedges.blogspot.com/ og evt. alle bloggene han har i sin liste igjen. Det er stort sett de jeg følger selv.

    SvarSlett
  6. Wilmott.com er jo en gullgruve. Har lyst til å bestille alle bøkene fra bokhandelen deres....

    SvarSlett