søndag 25. januar 2009

Edge ved å gå long når OBX er 10% under MA24?

I strategien min er tidspunkt inngang short/long i utgangspunktet når OBX krysser et glidende snitt over 24 dager. Det er blitt foreslått at en bør gå long igjen når OBX er 10% under MA som en slags kontreær tilnærming. Jeg har sett nærmere på dette. Dessverre er det bare 11 observasjoner av slike nivåer i materialet fra 1996 (gjennomsnitt -16,11%). 4 av disse er 4 i 2008. Jeg har tidligere utelukket 2008 i analysene siden jeg anser særlig høsten 2008 som en statistisk anomali som ikke vil opptre igjen i min levetid. Men siden det her er så få observasjoner skal jeg bruke alle i analysen. Resultatet må vurderes deretter.

Dette er en test for å se om det er en edge ved strategien, jeg har derfor brukt index verdi som inngang og utgang og ikke regnet med kostnader til megler, renter på cash osv. i avkastningen. Reell avkastning er derfor noe lavere enn denne testen indikerer. Underliggende data er fra 1996 til dags dato.

Jeg anbefaler ingen å ta i bruk en slik strategi uten å selv sette seg inn i strategien og de underliggende mekanismene. Risiko for tap er stor.

Strategien i denne testen er:
Når OBX indexen er 10% under sitt 24 dager glidende snitt skal en innta en long posisjon i OBX index futures. Jeg har brukt to ulike exit tidspunkt. Et når OBX igjen krysser MA24 på vei opp, og et når OBX krysser MA24 på vei ned igjen senere. Avkastning er beregnet ut ifra 15% sikkerhetskrav på futures kontraktene.


Fra tabellen over kan en trekke noen få og ganske relative konklusjoner. Tilsynelatende er det gjennomsnittlig negativ avkastning ved å gå long når obx er 10% under MA uavhengig av exit. Sannsynligheten er større for å tape enn å vinne på en slik handel.

Med så få observasjoner er alle resultatene her svake med tanke på å anslå fremtidig avkastning. Den mest bastante konklusjonen en kan trekke er at det er under 50% sjanse for å vinne på en slik strategi og over 50% sjanse for å tape. Både tap og gevinst har i de 11 tilfellene vært ganske store. Men tapene er totalt sett større enn gevinstene.

Jeg kommer ikke til å innta posisjoner basert på en strategi med så dårlig datagrunnlag. De få dataene vi har anslår at en skal tape på en slik strategi.

2 kommentarer:

  1. Prøv å se når obx er under 20& av MA... ca 3-4 observasjoner siden 1996.

    SvarSlett
  2. Jeg har bare en observasjon der OBX er under 20% av MA. Jeg regner med (OBX-MA)/MA, om du regner med (OBX-MA)/OBX blir resultatet annerledes. Jeg bruker MA som utgangspunkt siden det fungerer som et senter som OBX beveger seg ut ifra.

    Merk også at jeg regner en observasjon som et brudd der MA er mer enn 10% fra MA. Om dette skjer flere ganger i samme brudd teller jeg det ikke som en ny observasjon da jeg allerede sitter i en handel.

    SvarSlett