fredag 30. januar 2009

Daglig oppfølging - del 2

Testen av daglig oppfølging viste at det er en strategi som med de rette forutsetninge kan fungere. Med dette mener jeg at strategien viste seg å være gunstig dersom en regnet med at kostnadene var ubetydelige i forhold til gevinst. Som det helt korrekt ble påpekt av bearishbear.com vil kostnadene normalt sett ved å følge denne strategien ganske enkelt overstige gevinsten. Men finnes det en måte å få strategien til å fungere like vel?

Jeg kom ikke helt i mål med å teste strategien fullt ut i forrige post. Jeg konkluderte med at om en bare går long når OBX er over sitt 250 dagers MA vil det være mer lønnsomt enn om en går long ved alle positive dager. Jeg har nå testet på nytt med dette parameteret. I tillegg har jeg testet med og uten gearingeffekten en oppnår ved å handle futures.

Slik har jeg testet:
Gå long når OBX har steget fra dagen før og OBX er over sitt 250 dagers MA. Inngangsverdi settes til closeverdi for OBX. Posisjonen stenges dagen etter på closeverdi. Det handles alltid for 50000,-

To ulike investeringsalternativ testes. Det første benytter futureskontrakter slik jeg hovedsakelig gjør i mine investeringer. Den andre forutsetter at det finnes et ETF med 1:1 forhold til OBX slik at når OBX stiger 1% stiger ETF`et 1%. Kostnadene ved handel er satt til 15 kr pr futureskontrakt og til 0,05% (min 95,-) ved ETF handel.

Det er klart at et alternativ med gearing vil gi bedre resultat siden kostnadene vil utgjøre en langt lavere kostnad i forhold til gevinst. Futureshandel innebærer en gearing på rundt 10 ganger egenkapital.



Det følgende chartet viser resultatet av strategien når en handler futureskontrakter for 50000 (eksponert for 500000) i hver handel med og uten kostnader.


Strategien vil fungere ved tilstrekkelig eksponering i forhold til kostnadene, en bør da handle futureskontrakter hvor eksponeringen er stor i forhold til kostnadene.

Jeg anbefaler ingen å ta i bruk en slik strategi uten å selv sette seg inn i strategien og de underliggende mekanismene. Risiko for tap er stor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar