onsdag 12. august 2009

Blogg og nullsumspill

Jeg har fått en del henvendelser fra lesere som lurer på om jeg selv trader strategiene jeg blogger om. Jeg har lenge tenkte at jeg skulle skrive litt om dette da det er noe jeg har tenkt en del på.

Mitt utgangspunkt for å blogge om kvantitativ analyse av obx er et ønske om å få flere interessert i dette. Jeg ønsker å komme i kontakt med andre med samme innfallsvinkel for å kunne dele tanker og ideer som kanskje kan lede til profitable tradingstrategier.

Men jeg kommer aldri til å skrive om de tradingstrategiene jeg selv følger i minste detalj. Jeg tror ikke at så mange leser bloggen at det vil ødelegge for den edgen jeg selv har, men jeg ønsker like vel å holde enkelte ting for meg selv. I hovedsak er derivathandel et nullsumspill. Det er alltid en part som taper og en som vinner på enhver handel. Når en da legger til tradingkostnader er det reelt sett et minussumspill der bare meglerene som formidler kontakt mellom partene, og tar seg betalt for det, tjener penger. Det er derfor viktig å utnytte enhver form for fordel en kan ha i markedet om en ønsker å være profitabel. Hoveddelen av aktørene i derivatmarkedet er profesjonelle/institusjoner så det blir derfor ekstra viktig at individuelle tradere har en god strategi med en edge og følger denne.

Jeg har tidligere skrevet om en del parametre og observasjoner som kan legge grunnlag for profitable tradingstrategier. Jeg kommer til å fortsette med det fremover. En del av disse bruker jeg også selv som en del av en helhetlig tradingstrategi. Men jeg kommer aldri til å gi bort en komplett tradingstrategi som gir stabil god avkastning over tid. Noe arbeid må dere jo få gjøre selv også....

Om noen derimot skulle komme med et monetært tilbud som det er vanskelig å si nei til skal jeg selvsagt vurdere det ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar