tirsdag 3. februar 2009

Status MA24 strategi

Torsdag krysset OBX ned over MA24 og er fremdeles under denne. Gårsdagens close var 4,9% under MA. Ved bruddet på torsdag ble det indikert at dette var et falskt brudd. Sannsynligheten for at dette faktisk er et falskt brudd er 84%. Kun 2 av 50 falske brudd har beveget seg mer enn 5% under MA. Jeg anser det som mer sannsynlig at vi de neste dagene skal nærmere MA24 igjen, og eventuelt krysse denne, enn at vi skal forbli under MA i flere dager.

Edit: Oppdatert 03.02.09 med de siste to falske bruddene som ikke var med i de tidligere tallene på81% og 48 brudd.

11 kommentarer:

  1. Thank you Wangas! Så kan vi alle trekke vår egen beslutning om når vi går inn/ut

    SvarSlett
  2. Blir ikke helt riktig si at noe har bastant en viss sannsynlighet som du (dere) gjør. Aksjemarkedet er en prosess som forandrer seg...

    SvarSlett
  3. All sannsynlighetsregning er basert på tidligere hendelser. Dersom en ball 98 av 100 ganger treffer en kurv når den blir sluppet over kurven er sannsynligheten for at den vil treffe målet ved en tilfeldig observasjon 0,98 eller 98%.

    Ut ifra mine data (1996-2009) er sannsynligheten for at et brudd som karakteriserer som falskt virkelig er falskt 0,84 eller 84%. Grunnen til dette er at det totalt er 38 ekte og 79 falske brudd i matrialet. Min indikator angir 8 av de ekte og 42 av de falske som falske. Sannsynligheten for at et brudd som er indikert som falsk faktisk er falskt er da 42/50 = 0,84 eller 84%.
    (Sannsynligheten er høyere enn i teksten over siden disse tallene er oppdatert med de siste bruddene, det var ikke tallet i teksten over)

    Dette tallet vil selvsagt forandre seg samtidig som at aksjemarkedet forandrer seg. Men ut ifra historiske data er dette den beste sannsynlighete vi kan komme frem til med de data og kriterier vi har per idag.

    Dersom en ikke tror på at historien vil gjenta seg i aksjemarkedet er all form for kvantitativ analyse, og teknisk analyse nytteløs. En må da innta posisjoner basert på at markedet har en "random walk" og det å basere seg på historiske sannsynligheter blir da feil. Det er vist i en rekke studier at aksjemarkedet antakelig ikke har en random walk.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Random_walk_hypothesis

    http://www.investopedia.com/university/concepts/concepts5.asp

    http://press.princeton.edu/titles/6558.html

    http://www.highbeam.com/doc/1G1-167777780.html

    SvarSlett
  4. Noe av det eneste man kan si er at reglene du har funnet sannsynligvis vil fungere dårligere i framtiden pga markedet forandrer seg.
    Det som taler for er at du har testet for en ganske lang periode på 13 år.

    SvarSlett
  5. Du har nok helt rett. Jeg kan ikke forvente å få en like god avkastning i årene fremover som resultatet av analysene. Men om jeg oppnår 80% av den avkastningen jeg har fått i analysene blir resultatet like vel ekstremt bra. Det du tenker på har et navn; "optimeringsparadokset".

    "The Optimization Paradox
    The optimization paradox states that parameter optimization results
    in a system that is more likely to perform well in the future but less
    likely to perform as well as the simulation indicates. Thus, optimization
    improves the likely performance of the system while
    decreasing the predictive accuracy of the historical simulation metrics.
    I believe that an incomplete understanding of this paradox
    and its causes has led many traders to shy away from optimizing systems
    out of a fear of overoptimizing or curve fitting a system. However,
    I contend that proper optimization is always desirable.
    Using parameter values that result from proper optimization
    should increase the likelihood of getting good results in actual trading
    in the future."

    Curtis M. Faith - "The way of the turtle"

    http://www.tradingblox.com/tradingblox/optimization_paradox.htm

    SvarSlett
  6. Får 0,08 på den deriverte imorgen hvis obx ender på 203,1. Blir dette regnet som ekte brudd opp?

    SvarSlett
  7. Ok, det er sikkert et blant mange navn på det.

    Hva synes du om Trading Blox software så langt?

    SvarSlett
  8. Ja, ekte brudd om brudd i morgen.

    Jeg har ikke testet softwaren. Den koster jo mye penger. Lager mine egne programmer istedenfor....

    SvarSlett
  9. Ble nesten brudd idag!! Et brudd opp imorgen Torsdag vil du vurdere det som ekte? den deriverte blir -0,18. Vet ikke om det er bedre enn verre enn 0,08..?

    SvarSlett
  10. Wangas, et (kanskje ignorant) spørsmål.
    Hvor kan man få tak i historiske intradag-data for f.eks. OSX eller OSEBX og DOW30 / DJIA. Jeg har søkt litt rundt på nett, men de fleste sider er kun for programmer for å laste ned data fra f.eks. Yahoo Finance, og der finner jeg bare daily quotes. Det jeg er ute etter er i alle fall noen år med ned til 5 minutt intervaller.
    Greit om dette koster noe, bare man får "bra data".

    SvarSlett
  11. Re anonym 04.02: Brudd opp idag er ekte.
    Re Quaoar: Jeg har selv ikke intradagsdata fra de indekser du nevner. Jeg har ikke tid til å handle intradag så jeg har ikke hatt behov for det. Du får tilgang til slike data ved å ha konto/kjøpe tjenester hos en amerikansk megler. Interactive Brokers skal være bra, skal du handle derivater i USA anbefaler jeg thinkorswim. Intradagskurser for de norske indexene kan kjøpes fra OSE går jeg utifra. Jeg vet OBX koster 750,- + mva for alle dagsdata, men hva det vil koste med intradagsdata vet jeg ikke. Ring OSE og hør, hyggelige folk å snakke mer der.

    SvarSlett